Op 10 januari was het “Ruim je bureau op”-dag. Ik begrijp wel dat deze dag steeds in het begin van het jaar valt. In de tijd van goede voornemens en met een schone lei weer aan de slag gaan. Opgeruimd en vol focus aan je nieuwe doelen werken. Daar hoort ook bij, actie en een systeem waarmee je je bureau kunt opruimen en opgeruimd kunt houden.
Een opgeruimd bureau is fijn. Je hebt ruimte om te schrijven, de spullen kwijt te kunnen waar je mee bezig bent en je wordt niet afgeleid door rommel. Dit komt je productiviteit echt ten goede. Nu we allemaal nog steeds zo veel als mogelijk thuiswerken (en mogelijk zelfs nooit meer volledig terug naar kantoor gaan) is een opgeruimd bureau misschien wel nóg belangrijker. Werk en privé lopen nu meer dan ooit door elkaar. Focus en aandacht houden is al moeilijk met waarschijnlijk allerlei lieve gezinsleden om je heen. En dan komen er wellicht ook nog allerlei privé zaken (tekeningen, knutsels, rekeningen) op je bureau terecht. Iets waar je op kantoor geen “last” van hebt, en wat je afleidt, als je zoekt naar waar dat document ook al weer gebleven is…
Met onderstaande 10 tips kun je je bureau opruimen én opgeruimd houden.
Je bureau opruimen…
Volg de volgende stappen om je bureau eerst eens even goed onder handen te nemen.
- Haal alles van je bureau. Verzamel alle papieren, breng vaatwerk naar de keuken, gooi pennen die het niet meer doen weg, enz.
- Neem je bureau, nu het leeg is, gelijk even af met een (vochtige) doek. Ook een schoon bureau werkt fijner en hoort voor mij bij het opruimen van je bureau.
- Bedenk nu welke spullen terug je bureau op moeten. Wees hierbij kritisch. Wat hoort er eigenlijk niet op thuis? Welke spullen gebruik je iedere dag meerdere keren? Wat heb je echt op je bureau nodig? Geef die spullen een vaste plek op het bureau of in de bovenste lade van een ladeblok.
- En welke spullen vind je fijn om op je bureau te hebben? Wat zorgt voor inspiratie en maakt dat je je werkplek fijn vindt? Geef ook deze spullen een vaste plek. Zorg er echter voor dat je bureau niet te vol komt te staan.
- Spullen die je minder vaak gebruikt hebben een andere plek nodig. Onthoud: hoe vaker je iets gebruikt, hoe dichterbij je het wilt hebben. Het is zonde van je tijd als je 10 keer op een dag een nietmachine nodig hebt en daar steeds voor naar zolder moet (tenzij je daarmee aan je gewenste dagelijkse beweging komt ). Maar dit betekent dus ook dat spullen die je bijvoorbeeld maar 1 keer per maand gebruikt niet perse op of onder je bureau in een ladekastje o.i.d. bewaard moeten worden.
- Geef alles een vaste plek. Dit scheelt op 2 momenten tijd en irritatie: je hoeft namelijk niet meer te zoeken (het ligt op zijn plek) en opruimen wordt ook een fluitje van een cent (je hoeft niet meer na te denken waar je iets gaat laten).
- Werk snoeren van computers, opladers en dergelijke weg of bindt ze bij elkaar. Zorg dat ze niet in de weg liggen, of dat jij of je huisgenoten er achter kunnen blijven hangen of over struikelen. Naast veiligheid oogt het ook rustiger.
Tip: Lees eventueel de blog over stapels papieren opruimen om de papieren die je bij stap 1 verzameld hebt, weg te werken. Je vindt die blog hier.
Je bureau opruimen en opgeruimd houden zorgt voor meer productiviteit en rust.
… en opgeruimd houden
Zeker wanneer je bureau nu in de woonkamer staat is het fijn als het aan het einde van de dag weer opgeruimd is en vrij is van werk. Het werk staart je dan niet aan als je vrij bent en het geeft een rustig beeld steeds wanneer je er langs loopt. En helemaal wanneer je aan de keukentafel werkt, is het fijn dat je niet nog alles aan de kant moet schuiven als je de tafel wilt dekken voor het avondeten.
Maar ook als je een aparte werkruimte hebt is het een goede overgang naar je vrije tijd om de werkdag af te sluiten met een snelle opruimsessie. Je sluit de werkdag zo echt af en je kunt de volgende dag dan direct aan de slag, zonder eerst plek te moeten vinden voor spullen waar je op dat moment toch niet mee gaat werken.
En wanneer je je bureau goed hebt ingericht kost dit “einde van de werkdag” opruimen je vaak niet meer dan 5 tot 10 minuten:
- Zorg dat alle papieren een plek krijgen: in een ordner, een projectmapje of de papierbak. Wanneer je dit overigens de hele dag bijhoudt, is dit aan het einde van de dag helemaal weinig werk meer.
- Stop pennen, potloden en dergelijke in een etui en leg ze op hun plek.
- Breng vaatwerk naar de keuken.
Maar de belangrijkste van alle tips: zorg dat alles een eigen plek heeft!
Succes en geniet van de ruimte!
Vergeet trouwens niet foto’s te maken van “voor” en “na”, en van je vooruitgang. Dit werkt heel goed voor je motivatie. Deel gerust je foto’s onder dit bericht. Mocht je ze delen op Instagram, tag me (@margarethamiddelkoop) dan kan ik het ook zien.
Ps Wil je liever hulp bij het opruimen van je werkplek? Stuur me een berichtje via de contactpagina of een DM op Instagram, dan kunnen we samen kijken wat ik voor je kan betekenen.