“Het draait allemaal om in beweging komen.” Met deze gedachte viel ik op een avond begin oktober in slaap. Ik deelde die ochtend in mijn stories op Instagram over mijn schilderklusje en hoe het mij helpt om eerst alle benodigde spullen te verzamelen.

Klussen in huis, waaronder ook opruimen, kunnen nogal immens voelen. Zeker als ze al een tijdje zijn blijven liggen. Je voelt de druk op jezelf steeds groter worden om het nu toch echt te gaan doen. In 1 keer, want het moet af. Maar grote kans dat je dan de komende tijd nog steeds niets zult doen. Het is zo veel werk, ik heb er de tijd niet voor, ik weet niet eens waar te beginnen…

Project opdelen in kleine acties

Wat je hierbij kan helpen is zo’n project op te delen in meerdere kleine acties. Bedenk wat het einddoel is, het resultaat. En waarom wil je dit doen? Welke stappen of stapjes zijn precies nodig om het project of de klus met een goed en voldaan gevoel te kunnen afvinken van je lijstje.

Op deze manier maak je dat project in je hoofd al een stuk minder groot en overweldigend. Zorg dat stap 1 zo klein is dat het bijna onmogelijk is om die stap niet te zetten. Leg jezelf ook geen druk op dat je daarna gelijk door moet met stap 2. De kans is dan zeer groot dat je die eerste stap ook werkelijk zult uitvoeren. Welke stap voelt zo klein en makkelijk dat die er voor kan zorgen dat je in beweging komt?

Een voorbeeld

In mijn klus waarover ik vertelde op Instagram, ging het om het schilderen van de omkistingen van de dakramen op zolder. Je hebt daar allemaal schuur- en schilderspullen voor nodig, vloeren en meubels moeten afgedekt worden en mijn bureau met pc moest bij een van de ramen weggehaald worden. En voor ik dan eindelijk echt kon beginnen met schilderen, moest ik eerst ook nog schuren. Niet mijn favoriete bezigheid. Gedachten als ‘ach, het is toch maar de zolder (niet waar, want het is mijn kantoor en de andere kamer logeerkamer)’ en ‘ik heb nu echt geen tijd voor zo’n grote klus’ wonnen het daarom lange tijd van ‘ik wil het zo graag mooi maken’.

Tot begin oktober, toen ik het eindelijk echt een keer gedaan wilde hebben. Zoals gezegd helpt het mij bij het starten, van wat in mijn hoofd een grote klus is geworden, om de benodigde spullen van verschillende plekken eerst te verzamelen. Vervolgens breng ik ze ook naar de plek waar de klus geklaard moet worden. De stap, of de drempel, wordt voor mij dan echt een stuk kleiner om er op een geschikt moment echt mee aan de slag te gaan.

De volgende stappen waren: meubels afdekken, te schilderen hout licht opschuren, afnemen met ammoniak, stofzuigen, afplakken, schilderen, schoonmaken kwasten, schilderspullen terug naar de schuur. Niet allemaal 5-minuten-acties, want schilderen (gelukkig de leukste actie in het rijtje) voor maar 5 minuten is niet echt efficiënt. Dan ben je langer bezig met schoonmaken van de kwasten, dan je aan het schilderen was. Maar de rest kwam aardig in de buurt van de 5 minuten, zeker als je per 1 of 2 ramen werkt.

Uiteindelijk heb ik alle stappen in een week afgewerkt. Steeds een stap(je) als ik er even tijd voor had, of maakte.

In beweging komen

Waarop wil jij in actie komen? Welk project ligt al een tijdje op jou te wachten en wil je ook echt doen? Welke klus vind je belangrijk dat het gebeurt, maar schuif je voor je uit omdat je er tegenop ziet?

Wanneer je bepaalt hebt voor welke klus of actie je wilt gaan zorgen dat je het ook echt gaat DOEN, bedenk dan wat je precies gedaan wilt hebben. Wat is je einddoel, het resultaat en waarom wil je dit halen?

Kijk vervolgens naar de acties die je daarvoor nodig hebt. Schrijf iedere actie en ieder klein stapje op. Zet ze daarna op volgorde (als je dat niet al gedaan had). Maak iedere actie heel concreet, zodat je later nog precies weet wat je precies bedoelde (zodat onduidelijkheid geen reden kan zijn voor uitstel 😉). Wanneer je alle kleine acties van je project hebt uitgeschreven, weet je ook altijd wat de volgende stap is. Heb je een keer (extra) tijd om aan het project te werken, dan kun je gelijk aan de slag met het uitvoeren van die volgende stap. Je hoeft niet meer te bedenken wat je ook al weer nu moet gaan doen. Dat is al duidelijk. Dit heb je al op papier gezet. Je verliest hiermee geen tijd en je voorkomt dat dit nadenken over de volgende stap uitmondt in uitstellen. Het weten van de volgende acties helpt je dus om echt verder te gaan.

Zorg dat wat je wilt doen, is opgedeeld in dusdanig kleine deelacties dat je de eerste stap ook werkelijk zult doen.

Niet vergeten

Vergeet dus niet de eerste actie zo klein te maken dat het onmogelijk is om niet te starten. Maak ook gelijk een afspraak met jezelf (en met je agenda) wanneer je die stap gaat zetten. Of nu misschien direct?

Focus op een klein beetje vooruitgang, want ook dat is vooruitgang. Alle beetjes zullen echt optellen tot je uiteindelijk het project hebt afgerond.

Zodra je die eerste stap gezet hebt (want hij is onmogelijk niet te doen!) ben je de drempel over om aan de rest van het project te gaan werken. Stap 2 wordt dan al een stuk makkelijker om uit te voeren. Zeker als je al precies weet wat stap 2 is en hoe lang (of liever kort) je daarover zult doen.

En dat is ook precies waarom je, ook al weet je niet waar je moet beginnen, het beste maar gewoon begint. Maakt niet uit waar. Je komt in beweging en als je in beweging bent gekomen is het makkelijker om in beweging te blijven. Ook al is dat de volgende dag. Je raakt door wat je al wel gedaan hebt meer gemotiveerd (je bent echt begonnen aan waar je zolang tegenop keek!), en krijgt succeservaringen.

 

Welke ieniemienie eerste stap ga jij zetten voor een project of klus waar je al een tijdje tegenaan hikt? Laat het me hieronder weten.