“Een Professional Organizer, is dat iemand die bij je thuis alles weggooit en komt schoonmaken?”

Deze vraag is wat gechargeerd, maar dit is wel het beeld dat sommige mensen van het beroep hebben. Het is natuurlijk ook best een beetje een vage, ook nog eens engelse, term waar eigenlijk niet eens een goede nederlandse vertaling voor is.

In deze blog ga ik proberen wat meer duidelijkheid te scheppen.

Wat doet een Professional Organizer wel?

Een Professional Organizer komt niet bij je schoonmaken. Al zal ze echt niet te beroerd zijn om even een doekje over je bureau te halen, wanneer jullie dat net samen hebben leeggeruimd.

Ook komt ze echt niet om al je spullen weg te gooien. Het zijn jouw spullen, dus jij bepaalt.

Maar nu we deze veronderstellingen uit de weg geruimd hebben; wat doet een Professional Organizer dan wel?

Grof gezegd komt het er op neer dat zij je helpt met het aanbrengen van structuur. Een structuur die werkt voor jou en waarmee je orde en overzicht creëert in tijd en ruimte. Zodat jij je met meer plezier en ontspanning kunt richten op je dagelijkse bezigheden. Je zou een Professional Organizer dus ook een Structuurcoach kunnen noemen. Andere functienamen die gebruikt worden zijn effectiviteitstrainer of -coach, opruimcoach, personal organizer en werkplektrainer. En dan vergeet ik er vast nog wel een paar.

De Professional Organizer bij je thuis

Dat helpen met het aanbrengen van structuur kan de Professional Organizer bij je thuis bijvoorbeeld doen als je teveel spullen in huis hebt of hebt verzameld en/of wanneer iemand moeilijk keuzes kan maken. Als je graag orde wilt aanbrengen in je dagelijks leven, maar niet goed weet hoe je dat kunt aanpakken of waar je moet beginnen. Zij ondersteunt dus o.a. door het in kaart brengen van de situatie, het vaststellen van het probleem en de knelpunten en door het aandragen van mogelijke oplossingen. Het gaat daarbij altijd om het ‘organizen’ van spullen (ruimte), (digitale) documenten en tijd. De Professional Organizer draagt oplossingen aan en leert je bepaalde vaardigheden aan, zoals opruimen, administreren, prioriteiten stellen, plannen en budgetteren.

De Professional Organizer op het werk

Ook hier kan het zijn dat de Professional Organizer ondersteunt bij het opruimen en administreren. Het gaat dan vaak over volgestapelde bureaus met papieren die eigenlijk weg kunnen, waar nog iets mee gedaan moet worden, of die moeten worden gearchiveerd. Daarnaast kunnen Professional Organizers de werkenden trainen en coachen op de gebieden van plannen, vergaderen, en effectief en efficient werken in het algemeen en e-mailen in het bijzonder.

Het ultieme doel

Het uiteindelijk doel is dus altijd meer ontspanning en plezier in je werk en je leven creëren, door orde, overzicht en structuur aan te brengen. De Professional Organizer helpt je daarbij door samen met je op te ruimen wat er in jouw geval opgeruimd moet worden en door je vaardigheden aan te leren. Je gaat samen aan de slag met de gebieden waarop het spaak loopt. Dit kan een rommelige woonkamer zijn, waar je je aan ergert en waardoor je gestrest raakt door alles dat je niet kunt vinden. Of een inbox met duizenden ongelezen berichten waardoor rekeningen niet of niet op tijd betaald worden. Je brengt orde en structuur aan op de gebieden die je irritatie en stress geven, zodat je daardoor niet wordt afgeleid en je je kunt richten op wat echt belangrijk voor je is. Op wat je echt wilt doen. En heel belangrijk, je leert ook zeker hoe je dat zo kunt houden.

Wat ik doe als Professional Organizer

Zelf richt ik mij op de ondernemende moeders. Bij deze vrouwen loopt werk en privé vaak door elkaar heen (wat soms ook een deel van het probleem is), waardoor ik me bij hen automatisch bezig houd met zowel het organizen thuis als op het werk. Wanneer er op beide gebieden overzicht en een bij jou passende structuur is, voorkom je dat dit door elkaar heenlopen van werk en privé problematisch wordt. Je voorkomt dat je op je werk afgeleid wordt door de was die nog moet worden opgevouwen. Of erger nog, als je kantoor in huis hebt, dat je dat klusje zelfs al gaat doen terwijl je eigenlijk een belangrijk stuk te schrijven hebt. Ook voorkom je dat je terwijl je met je kinderen aan het spelen bent niet echt ‘aanwezig’ bent omdat je met je hoofd zit bij een telefoontje met een klant dat je eigenlijk 3 dagen geleden al had moeten plegen. Je wordt daarmee effectiever op beide gebieden.

Met de juiste oplossingen en vaardigheden kun je ervoor zorgen dat je:

  • je niet meer zo druk en gehaast voelt, ondanks je vele bezigheden,
  • geniet van de tijd die je hebt voor gezin, jezelf, hobby’s, familie, vrienden en andere dingen die je belangrijk vindt,
  • meer ruimte krijgt in je hoofd en leven.

Meer weten?

Wil je weten wat ik voor jou specifiek kan betekenen? Plan dan een gratis online afspraak in mijn agenda en vertel me waar je tegenaan loopt. Én waar je naartoe wilt.