Dagelijks opruimen is volgens mij van niemand een hobby. Ik kan bijvoorbeeld wel heel blij worden van het even snel op orde brengen van het huis na een dag er in geleefd te hebben. Ook kan ik me heel tevreden voelen als ik een bepaalde plek dusdanig anders en voor mijn gevoel opgeruimder ingericht heb waardoor het praktischer is en beter voor mij werkt. Maar iedere dag onzin opruimen? Dingen opruimen waar ik eigenlijk helemaal niet om gevraagd heb? Nee, daar word ik niet blij van. Die ruim ik het liefst zo min mogelijk op.
Opruimen moet wel een middel blijven om iets anders te bereiken (zoals een soepeler verlopende dag), geen doel op zich.

Zo min mogelijk ‘onzin’ opruimen door het niet binnen te halen

Via internet, e-mail en social media krijgen we een hoop informatie op ons afgevuurd. Hoe je het aantal e-mails kunt beperken heb ik beschreven in mijn e-book “10 tips om het aantal inkomende én uitgaande e-mails te beperken”. En er zijn gelukkig regels gekomen voor spam, waardoor ongevraagde berichten via onder andere email aan banden is gelegd. Maar ook via de post en telefoon worden we nog steeds “lastig gevallen” met informatie waar we niet om gevraagd hebben.

Toch kunnen we ook hier wel iets aan doen. Want wat je niet krijgt, hoef je ook niet op te ruimen. Als je voorkomt dat je iets krijgt, voorkom je ook dat je er een beslissing over moet nemen. Hoe simpel ook, al die beslissingen stapelen zich op en vragen onnodig iets van je.

Wat je kunt doen

Brievenbussticker

Het eerste dat je kunt doen is een brievenbussticker. Je kunt bij de meeste gemeenten gratis een ‘Nee-Nee’ of een ‘Nee-Ja’ sticker ophalen. Bij de gemeente Utrecht bijvoorbeeld werkt het iets anders. Daar hebben ze ‘Ja-Ja’ en ‘Nee-Nee’ stickers. Wanneer je geen sticker hebt, krijg je automatisch wel huis aan huis bladen, maar geen reclame. Met een brievenbussticker krijg je dus alleen wat je graag wilt ontvangen en dus niet waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Dit is ook nog eens goed voor het milieu.

Deurbelsticker

Deze tip past meer in het rijtje ‘zorgen dat je niet onnodig gestoord wordt’. Maar hij kan er ook zeker voor zorgen dat er niet vervolgens onnodig spullen of informatiefolders in huis komen. Je wordt er namelijk door het toepassen van deze tip niet mee geconfronteerd.  

Toen wij net in ons huidige huis woonden, kregen wij dagelijks verkopers aan de deur. Die dachten waarschijnlijk ‘fijn, nieuwbouw, die mensen hebben vast nog veel spullen nodig en het een en ander te regelen’. Denk aan verkopers van dingen als beveiligingssystemen, energie en diepvriesvlees-abonnementen. Wij zaten hier echt totaal niet op te wachten en kwamen er toen achter dat ook daar een oplossing voor is. De deurbelsticker.  Hierop staat aangegeven dat je geen interesse hebt in collectes (vind ik persoonlijk niet meer zo van deze tijd), verkopers en geloofsovertuigers. Plak de sticker duidelijk zichtbaar onder je deurbel, zodat deze onmogelijk niet te zien is. Mijn ervaring is dat dit goed werkt. Het aantal keren dat iemand het sindsdien zogezegd niet gezien had, is op 1 hand te tellen.    

Het Meldpunt Telemarketing (voorheen Bel-me-niet-register)

Word je regelmatig gebeld voor een nieuw telefoonabonnement of voor een nog beter energiecontract? Meestal precies wanneer je zit te eten of net lekker in een flow aan het werk bent.

Voorheen kon je in het Bel-me-niet-register voor een aantal categorieen aangeven of je wel of niet gebeld wilde worden. Sinds 1 juli 2021 zijn er nieuwe wettelijke regels voor telemarketing. Bedrijven mogen sinds deze datum alleen nog consumenten (hieronder vallen ook eenmanszaken, CV, VOF en maatschappen) bellen die daarmee hebben ingestemd of die klant zijn of dat recent zijn geweest. 

Heb je geen toestemming gegeven en ben of was je recent geen klant, dan mag een bedrijf je niet bellen. Doen ze dit toch, wijs hen dan op het ‘Recht van Bezwaar’ en vraag ze je gegevens te verwijderen. Daarnaast kun je hier tevens melding van maken bij het Meldpunt Telemarketing.

Overigens kun je ook je ‘Recht van Bezwaar’ gebruiken in een gesprek met een bedrijf waar je klant bent of was, of waar je ooit toestemming aan hebt gegeven. Het bedrijf moet je dan uit de bellijsten verwijderen en mag je niet meer bellen. 

Afmelden voor onaangekondigd telefonisch marktonderzoek

De organisaties die aan marktonderzoek doen vallen niet onder de nieuwe de nieuwe regels voor telemarketing. Wanneer je dus niet meer zomaar benaderd wil worden voor onaangekondigd telefonisch marktonderzoek, dan kun je dit registreren op www.onderzoekfilter.nl. Ik heb hier zelf tot nu toe geen last van gehad en dus niet de behoefte gehad me te registreren. Geen ervaring mee dus.

Blokkeren voor betaalde SMS diensten

Via www.payinfo.nl kun je mobiele telefoonnummers (bijvoorbeeld van je kind) blokkeren voor betaalde SMS diensten. Zo kom je niet voor financiële verrassingen te staan.

 

Wat je niet krijgt hoef je ook niet op te ruimen.

 

Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips om zo min mogelijk onnodig op te ruimen.

Hoe ga jij om met alles wat ongewenst binnenkomt?

Heb je nog fijne aanvullingen op dit rijtje?

Laat het me hieronder weten, ik hoor het graag!